CM & HR Consulting Oy ja Riitta Hyppänen

CM & HR Consulting Oy ja Riitta Hyppänen uudistuvat DigiRiitta-projektien kautta

Asiakkailta saatu palaute ja kiitos 12 vuoden aikana on otettu nöyrästi ja kiitollisuudella vastaan. Yritykseni ja minä, Riitta Hyppänen olemme tästä eteenpäinkin valmiina palvelukseenne. Keväästä 2017 lähtien panostan vahvasti myös Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi paremman henkilöstötuottavuuden kehittämiseksi HPM Dashboard Oy:ssä. Blogikirjoitus Kohti parempaa henkilöstötuottavuutta avaa ajatuksiani uuden yrityksen perustamisen syistä.

Uudistustyö jatkuu myös CM & HR Consulting Oy:n sisällä toimintatapojen kehittämisessä digitalisaation mahdollisuuksia hyödyntäen. DigiRiitta-projekti 1 liittyy päätökseen ryhtyä pilottiasiakkaaksi 100 % paperittomaan tilitoimistoon. Se vaati rohkeutta ja luottamusta yhteistyökumppaneihin. Uudistusmatkaani on kuvattu Rubiikki-blogissa: ensihetket Pää pilvissä, järki ja sydän mukana ja tunnelmat h-hetkellä Uudistumismatka jatkuu. Kun puhun asiakkaille muutoksista ja uudistumisesta, on oltava myös itse valmis uudistumaan. Kokemukseni ovat oppimisen tuskista muuttuneet loistaviksi, siksi olen valmis taas uusiin digiprojekteihin. Paljon kehitettävää ja uudistettavaa löytyy oppimista tukevissa ratkaisuissa. Digi-Riitta on vasta päässyt hyvään vauhtiin. DigiRiitta-projekti 2 uudistaa valmennukset ja mahdollistaa merkityksellisiä oppimiskokemuksia.

Jos haluat tietää, miten kaikki alkoi, niin tässä tarinani HR-ammattilaisesta työelämän uudistajaksi, intohimoiseksi yrittäjäksi.

Miten syntyi CM & HR Consulting Oy ja Riitta Hyppänen muuttui yrittäjäksi?

Sisäisen palon lisäksi tarvittiin ulkoisia tekijöitä. Pull-push-pull. Päätös syntyi kesällä Valkealassa. Firman nimen piti kuvata kahta vahvaa osaamisaluetta: Change Management & Human Resources. CM & HR CONSULTING OY perustettiin heinäkuussa 2005.

Alku oli varmaan monilla samanlaista: itse asia osattiin, mutta kaikenlaista muutakin piti osata vaikka kuinka paljon. Siitä se kuitenkin lähti. Tuli ensimmäinen asiakas, tuli toinen. Alusta alkaen strategiana on ollut laajat verkostot ja tarkkaan valitut yhteistyökumppanit.

Samalla käynnistyi kova kirjoitustyö. Ensimmäinen kirja ESIMIESOSAAMINEN – LIIKETOIMINNAN MENESTYSTEKIJÄ ilmestyi v. 2007. Sen julkaiseminen tuntui huikealta. Siitä tuli suosittu ja laajalti korkeakouluissa käytetty oppikirja. Vuonna 2013 kirja kirjoitettiin uudestaan. Ajankohtaiset teemat ja uudet caset. Näin syntyi täysin uudistettu 3. painos. Sininen kirjan kansi muuttui valkoharmaaksi. Sisältö sen sijaan muuttui entistä kirkkaammaksi ja rikkaammaksi. Vuonna 2015 Esimiesosaaminen-kirjasta tehtiin jo 4. painos.

Ihmisosaamiselle löytyi kysyntää

Vuosien mittaan CM & HR Consultingin asiakaskunta on laajentunut yrityksistä kaikille sektoreille, myös valtion virkamiehiin. Henkilöstön motivointi, osaaminen, työhyvinvointi, muutosjohtaminen, etäjohtaminen – samat asiat mietityttävät niin pörssiyhtiöissä, pk-yrityksissä, ministeriöissä kuin säätiöissä. Myös kumppaniverkosto on kasvanut, ja teen yhä yhteistyötä muutamien koulutusorganisaatioiden kanssa. Tärkeää on yhteistyön sujuvuuden lisäksi molemminpuolinen lisäarvon tuottaminen.

Vuoden 2008 taantuman aikaan oli aikaa elää niin kuin itse opetan ja kehittää osaamistani. Suoritin coaching-diplomin ja Kauppakamarin HHJ-tutkinnon (hyväksytty hallituksen jäsen). Yleisen kurjan talouskehityksen keskellä onnistuin kuitenkin saamaan tärkeitä uusia asiakkuuksia. Eniten sydäntä lämmittävät ne harvinaiset asiakkuudet, jotka ovat yhtä vanhoja kuin yrityskin ♥.

Riitta Hyppänen kehittää työelämää myös kirjoittamalla

Käynnistin samoihin aikoihin myös uuden kirjaprojektin. Halusin saada parhaita työelämän käytäntöjä näkyviksi ja hyödynnettäviksi. Otin myös vastaan Kauppalehden KÄYTÄNNÖN HENKILÖSTÖJOHTAMINEN -KÄSIKIRJAN päätoimittajuuden. Tämän uuden julkaisun tavoite oli tarjota vastauksia arjen henkilöstöasioihin. Sitä se tekee edelleen. Lanseerausta varten tarvittiin 400 sivua tekstiä esimies- ja HR-työstä. Nyt samainen palvelutuote on nimeltään BONNIER PRO HENKILÖSTÖ sisältäen jo lähes 700 sivua apua ja vinkkejä. Verkkoversiona se palvelee tilaajia 24/7. Uudet päivitykset takaavat ajankohtaisuuden.

TYÖHYVINVOINTI JOHTAA TULOKSIIN -kirja julkaistiin marraskuussa 2010 HENRY ry:n vuoden päätapahtumassa. Parhaiden käytäntöjen jakajana kirja oli samalla HENRY ry:n 20-vuotisjuhlakirja. Olen toiminut aktiivisesti Henkilöstöteko-kilpailun toteutuksessa. Kirjan lisäksi olen ollut arvioimassa ja valitsemassa kilpailuhankkeita vuodesta 2008 alkaen. Uusi luottamustehtävä HENRY ry:ssä oli 2015 hallituksen vaalitoimikunnan puheenjohtajuus. HENRY ry voi vaikuttaa vahvasti siihen, miten henkilöstöalaa ja henkilöstöjohtamista kehitetään Suomessa.

Syksyllä 2012 tuli vahva tunne, että YT-Suomi tarvitsee pikkuoppaan siitä, miten YT-tilanteissa pitää toimia. Syntyi jälleen uusi kirjaprojekti, jonka kustantajaksi tuli Bonnier Business Forum Oy. Nimi kirkastui ennen joulua: TIUKKA TILANNE – KÄYTÄNNÖN NEUVOJA TYÖVOIMAN SOPEUTTAMISEEN JA UUDISTUSTYÖHÖN. Tämä oli ensimmäinen kirja, jota markkinoin Twitterissä. Julkkarit pidettiin 19.4.2013. Se oli hieno hetki – olihan John Irving ollut promoamassa uusinta kirjaansa samassa tilassa edellisenä päivänä.

Kirjaprojektien ohessa on ollut vahva tahto kirjoittaa työelämästä myös omassa blogissa. Tammikuussa 2013 näki päivänvalon RUBIIKKI BLOGI. Kirjoitukset ovat löytäneet lukijakuntansa.

Asiakaskohtaamisia ympäri Suomea

CM & HR Consulting alkoi saada alkuvuosien jälkeen tilauksia myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Pidin paljon koulutuksia valtion hallinnon eri aloilla ja palveluvalikoimaan tuli asiakaskohtaisten ryhmävalmennusten lisäksi myös avoimia valmennuksia.

Työelämän haasteet jatkuvat. Tapahtuu hyviä asioita, mutta samalla tulee uusia ongelmia eteen. Ne ovat ratkaistavissa, jos löytyy vain tahtoa. Tällä toimarilla ainakin riittää sisäistä paloa yhä edelleen. Työn alla on viides kirja 50 KEISSIÄ MOTIVAATIOSTA JA PALKITSEMISESTA (kustantajana Kauppakamari).